Vi älskar lokal sport!

Fotbollslasses perspektiv

Torsdagsrallyt ur mitt perspektiv

Lasse Jansson, lördag 27 maj 2017, 15:38
För mig har det alltid varit självklart att poängtera att det är mitt perspektiv som kommer fram när jag bevakar och rapporterar om sporthändelser. Allt är i olika grad subjektiv​t och ​efter torsdagens upplevelser på Ekebybanan utanför Eskilstuna blir det ännu svårare att vara objektiv.

Rallylasse
För en kort stund blev jag Rallylasse istället för Fotbollslasse

Opel Ascona JP Racing
Här är den rallybil jag fick sitta med i under ett heat av Eskilstuna Sprintcup. JP Racing-stallets Peter Johansson har en riktig pärla i denna Opel Ascona från 1981, 2410 cc och 280 hk som ska förvaltas på bästa sätt längst ​banorna den far fram på.

Eskilstuna MK arrangerade på Kristi Himmelsfärdsdagen den andra deltävlingen i Eskilstuna Sprintcup och tävlingen gick under namnet Torsdagsrallyt. En rallysprint där man åkte på den 2,1 km långa Ekebybanan (i Hällbybrunn) utan noter. Det sistnämnda öppnade upp för mer annorlunda konstellationer i rallybilarna än brukligt då någon kartläsare inte behövdes. Det är dock inte så enkelt att vem som helst kan sätta sig på passagerarplatsen i rallybilen. Nej, en tillfällig licens måste lösas i tävlingssekretariatet.

EMK temporärlicens
En temporärlicens löstes åt mig på torsdagsmorgonen för att jag skulle få sitta med under ett heat av rallysprinten. Notera även den enorma mängd pokaler som är uppradade i bortre delen av rummet. Något som skulle delas ut senare under dagen till välförtjänta pristagare i alla olika klasser.

Redan i februari bjöds jag in att delta som passagerare under ett av heaten i torsdagens tävling. Den framåtsträvande och offensiva Peter Johansson i JP Racing-stallet tackade på detta sätt för bilder jag tagit och dessutom gav han mig en upplevelse att bära med mig för all framtid. Utöver en betydligt större förståelse för motorsporten fick jag även en djupare insikt i depålivet och allt som är runt omkring en tävling. Ovärderlig erfarenhet för mig som då och då bevakar motorsport.

baninspektion Ekebybanan
Förarna gick längst banan under torsdagsmorgonen för att memorera sträckningen

Sprintcupen förarmöte
Med en halvtimme kvar till första start genomfördes ett kortare förarmöte klockan 09.30 på Ekebybanan

Mitt fokus denna tävling var naturligtvis det egna åket i en rallybil. Inte alla förunnat att få uppleva en sådan sak. Nu åker jag sällan någonstans utan kamera och givetvis försökte jag bitvis dokumentera tävlingen när jag ändå fanns på plats. Mitt huvudintresse låg på JP Racing-stallet vilket gjorde att den första hälften av startfältet blev fotograferad men jag släppte fokus för de med startnummer på den andra halvan. Cirka 130 ekipage deltog och tyvärr missade jag åkbilder på t.ex. SMK Nyköpings bäst placerade deltagare. Mer om det lite längre ner i texten.

Ekebybanans depåområde
Myllret, mullret och trängseln i depåområdet på Ekebybanan var påtagligt

Med sin stora servicebuss stack JP Racing ut i depåområdet. De rullade in med bussen redan under onsdagskvällen och kunde då göra den obligatoriska besiktningen av bilen samt i lugn och ro gå baninspektionen. Jag dök upp vid 08.30 på torsdagsmorgonen för att fixa den tillfälliga licensen samt testa ut overall, hjälm, provsitta bilen för fyrpunktsbältets skull m.m.

serviceplats i depå för JP Racing
JP Racings serviceplats på depåområdet låg en bit från de övriga deltagarna

Då jag satt på passagerarplats redan i första heatet och Peter hade startnummer 8 var det snabbt dags för eldprovet. Ner med ändalykten i racingstolen, tajta till fyrpunktsbältet och koppla in sig på intercom-utrustningen. Efter att vi rullat genom depåområdet till starten bakom en långt hus värmdes motorn upp till bra arbetstemperatur. De följande dryga 2 minuterna av mitt liv tillbringades i ett adrenalin- och lyckorus ackompanjerad av ljudet från den härliga motorn, de ideliga växlingarna på den extremt knixiga banan och handbromssvängarna på den nyvattnade och sladdriga underlaget. Att se detta utföras gav mig än större respekt för alla förare där ute på banan. Minsta ouppmärksamhet eller oförsiktighet bär käpprätt och bokstavligen åt skogen. Att sitta fast som i ett skruvstäd var verkligen nödvändigt men tillsammans med bilens störtbåge kändes det ytterligt tryggt när Peter med säkert handlag rattade oss genom heat 1.

Peter Johansson Opel Ascona JP Racing Ekebybanan
En panorering från heat 2 med Peter Johansson bakom ratten på sin Opel Ascona

Under heat 2 av Torsdagsrallyt satt SMK Nyköpings ordförande Hampus Juteryd med i bilen och i det avslutande heatet åkte Peters sambo Rosemari Nilsson med. Parallellt med mina försök att smälta intrycken umgicks jag med övriga stallmedlemmar i depån men sökte också upp ett par olika positioner längst banan för att fota tävlingarna. Där andra satt och åt Skogaholmsmackor med stekta ägg kunde vi njuta av lyxen med hemlagad mat. Aldrig har väl lasagne med fräsch sallad smakat så gott. Tack!

Eskilstuna Flygklubb intilliggande flygfält
Det intilliggande flygfältet tillhörande Eskilstuna Flygklubb innebar ett stort antal landningar genom trädtopparna under dagen

Jag hörde Peter beklaga sig en aning över underlaget på banan före och efter första heatet. Den nyvattnade banan var slipprig. Nu genomfördes de tre heaten konsekvent med samma startordning och varje gång var det nyvattnat när de med lägst startnummer skulle köra. Det var inget jag hörde något negativt om men i min värld borde det ha haft en viss inverkan på resultaten. Nåväl, det dammade så det räckte och blev över i grytan som det gamla stenbrottet utgör, och vattnandet av banan var absolut nödvändig för att vi på sidan inte skulle försmäkta helt.

publik Ekebybanan
Huvuddelen av publiken höll sig på kanten till grusgropen och undvek således den värsta anstormningen av damm

motorsportsdamm
Motorsportdammet är ett gissel för publiken och mina kameror

Ekebybanan Eskilstuna
Runt kanterna och nere i det gamla stenbrottet sträcker sig Ekebybanan utanför Eskilstuna

dammbekämpning Ekebybanan
Vatten är en tillfällig lösning på dammproblematiken

Jag fick i depån lära mig att mekaniska haverier hör motorsporten till. Något man lär sig acceptera utan att få en mental härdsmälta. Att meka som en galning mellan heaten är en sak men när det tar stopp på riktigt tar man det uppenbarligen med jämnmod. En plågad plånbok skulle i alla fall ge undertecknad hjärtsvikt om något rasar under en tävling.

Christoffer Chribbe Haglund
Christoffer "Chribbe" Haglund, startnummer 44, fick kasta in handduken under heat 2

Hampus Jakobsson JP Racing
Likaså fick Hampus Jakobsson bryta tävlingen under heat 2

Bäst bland ekipagen som på något sätt var kopplade till JP Racing denna gång blev Mikael Jakobsson med Jonny Ekholm bredvid sig i en Volvo 740. De kom på 5:e plats, 11,2 sekunder efter täten, i klass 2 A-förare övriga 2-hjulsdrivna. I den klassen kom Peter Johansson 8:a (av totalt 15 placerade fordon). Peter ​lyckades kapa 2-3 sekunder för varje heat han körde vilket innebär att dödvikten han släpade runt banan i första heatet inte var till någon direkt fördel...

Mikael Jakobsson SMK Nyköping
Mikael Jakobssons Volvo 740 i heat 3, strax innan målgång

Vad fick den månghövdade publiken runt banan se för övrigt av framgångsrika SMK Nyköpings-åkare? Ett par resultat sticker ut lite extra och ska givetvis uppmärksammas här i bloggen. Det finns givetvis massor av bra insatser från lite olika håll av startfältet. Jag noterar t,ex. att Pontus Florin från Eskilstuna MK i tredje heatet med sin Honda Civic Type R3 kom i mål på en tid under 2 minuter (1:58.5) och han vann klass 2 C-förare, övriga 2-hjulsdrivna. Bilarna i den fyrhjulsdrivna klassen klarade banan som snabbast på tider runt 1:50. Nu har jag en lokal vinkel på detta och lyfter istället Frans Harrén Söderbäck och Johan Karlsberg i klass 3, A-B-förare, 0-1400 cc som kom trea (och leder Eskilstuna Sprintcup i sin klass efter deltävling 2).

IMG_7391_FransHarrénSöderbäck
Frans Harrén Söderbäck och Johan Karlsberg i en Suzuki Swift

Allra bäst gick det för Adam Carlsson och enduro-killen Rasmus Stenbacks (som passade på att åka med på den plats som annars brukar fyllas av Jens Jakobsson när det handlar om kartläsning). De vann klassen 3, C-förare, 0-1400 cc och är verkligen att gratulera till en fin tävling. Här brast det i min uppmärksamhet och koll på övriga SMK Nyköpings-ekipage under tävlingen och jag har ingen egen bild på bilen men får tacka Anders Carlsson för nedanstående bild. Komplett resultatlista från tävlingarna hittar du här.

 Adam Carlsson Rasmus Stenbacks
Rasmus Stenbacks och Adam Carlsson segrade i sin klass under andra deltävlingen i Eskilstuna Sprintcup. Foto: Anders Carlsson.

En förträfflig dag på Ekebybanan nådde sitt slut och jag kunde lätt febrig åka därifrån med ett belåtet leende på läpparna. Jo, jag hade feber på vägen hem och den har inte släppt ännu, ett par dagar efter tävlingen. Nu tror jag att jag ska skylla på förkylningen och inte bilåkandet. Denna upplevelse gav mig så mycket större förståelse för motorsport i allmänhet och rallysprint i synnerhet. Utöver ett antal bilder som jag levererat direkt till JP Racing finns ett bildgalleri med knappt 200 bilder från tävlingarna som du hittar HÄR >>> Jag påminner om att det i huvudsak är den första hälften av startfältet som fastnat på mitt minneskort denna gång.

Tack!
Tags
  • Sprintcupen
  • SMK Nyköping

Lasse Jansson

Fotbollslasse? Den ursprungliga anledningen till detta alias är att jag för flera år sedan skulle registrera en mailadress. Med fyra döttrar som alla spelar eller har spelat fotboll har jag mina fötter stadigt i fotbollsmyllan. Mitt fotointresse är nyväckt sedan några år och mycket av det jag bloggar om tar stöd i mina bilder. Efter nästan 4 år med en damfotbollsblogg kände jag att tiden det tog var allt för omfattande. Men att blogga och sportfotografera då och då, när andan faller på, om framförallt lokala sporthändelser ser jag som en utmärkt och rolig hobby.
 

Vill du nå mig funkar det på något av nedanstående sätt:

Mailfotbollslasse@gmail.com

Mobil: 070-775 39 27

På Twitter går det att följa @Fotbollslasse.
Instagram? Jodå, fotbollslasse gäller även där!

Andra bloggare

© Lokalsporten 2012 - 2016 | Webbyrå Tankbar